fredag 19 juli 2013

Min variant av Sallad Niçoise


Det finns otroligt många olika varianter av den här salladen från Nice. Jag läste att enligt orginalreceptet så ska man använda antingen tonfisk eller sardeller, aldrig båda fisksorterna. Man ska heller aldrig tillsätta dressing gjord på vinäger, bara olivolja. Men vem har sagt att man måste följa orginalreceptet. Jag tycker att det är gott med både tonfisk och sardeller samt en dressing gjord på olja och vinäger. Håll till godo, det här är min variant på Sallad Niçoise.  
Sallad till lunch eller middag passar väldigt bra nu när det är så varmt. Egentligen borde vi inte klaga på värmen, men vissa dagar tycker tom jag att det är lite väl varmt........

Det här behövs:
blandad sallad
cocktailtomater, halverade
gurkstavar
haricots verts, lätt kokta
kokt kall potatis, skivad
mild lök, gul eller röd, fint skivad
tonfisk, burk
svarta oliver
sardeller
kokt ägg

Dressing:
3 delar olja
1 del rödvinsvinäger
vitlök, riven
salt
peppar

Gör så här:
Fördela sallad i djupa tallrikar. Lägg på bönor, tomater, gurka, ägg, potatis och lök. Häll av tonfisken och fördela den och sardeller och oliver på grönsakerna.

Bon Appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar