tisdag 3 juni 2014

Rabarber och jordgubbspaj med botten av mördeg/pâte sablée


Den här pajen liknar en variant som jag har gjort tidigare. Fast då gjorde jag små portionspajer av köpt deg (pâte sablée). Nu gjorde jag en egen mördeg och i en större form. Fyllningen är densamma, syrliga rabarber och söta jordgubbar som passar väldigt bra ihop tycker jag. Den här pajen kommer jag att göra många gånger. 

Det här behövs till två formar som mäter 10*33 cm: 
150 g smör, kallt 
½ dl florsocker
4 dl vetemjöl 
1 ägg
1/2 msk vatten

ca 1 liter jordgubbar
2-4 stjälkar rabarber ( det beror på hur grova de är)
2 msk potatismjöl
1 dl strösocker
flagad mandel
1 ägg att pensla degkanten med

Gör så här: 
Nyp ihop smör, socker och vetemjöl. Tillsätt ägg och vatten och blanda ihop snabbt till en deg. Lägg kallt minst 30 minuter.

Värm ugnen till 200°C.
Skär rabarbern i bitar och förväll den några minuter. Lägg den i ett durkslag så att vätskan rinner av. Skär jordgubbarna i bitar.

Kavla ut degen så att den blir ungefär 2-3 mm tjock. Klä formen/formarna med degen. (om man bara gör en paj, så kan man spara hälften av degen i kylen) Lägg i rabarber och jordgubbar. Blanda socker och potatismjöl och strö över. Skaka formen lite så att sockret åker ner bland frukten. Pensla degkanten med uppvispat ägg och strö över mandelspån. Grädda pajen i ca 20-25 minuter mitt i ugnen.
Pudra över florsocker vid servering.
Servera tillsammans med vaniljglass eller vaniljsås. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar