söndag 19 januari 2014

Lasagne, nästan som Jamie Olivers

Oftast när jag gör lasagne så brukar jag använda mig av min vanliga köttfärssås och bechamelsås som jag varvar med lasagneplattor och ibland också tomatsås. Nu har jag provat Jamie Olivers variant från boken "Jamies matrevolution" som är gjord helt och hållet utan bechamel. Han använder crème fraiche och parmesanost istället. Smidigt tycker jag, och gott dessutom. Min tanke var att verkligen följa receptet till punkt och pricka, inte dra ifrån eller lägga till något som jag ofta gör. Jag drog inte ifrån något den här gången, men däremot la jag till 4 ingredienser, tomatpuré, buljongtärningar, en skvätt vin och lagerblad. 

Det här behövs till 6-8 pers:
2 skivor bacon, finhackade
2 msk tomatpuré 
2 gula lökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, rivna
2 morötter, finhackade eller grovt rivna
2 selleristjälkar, finhackade
1 kruka basilika
2 tsk oregano, torkad
2 buljongtärningar eller kapslar 
1 lagerblad
olivolja
500 g nötfärs
2 burkar krossade tomater
1/2 burk vatten
1/2 burk vin, rött eller vitt
flingsalt
svartpeppar från kvarn
50+100 g parmesanost, riven
lasagneplattor
6 dl crème fraiche
tomater, färska, i skivor

Gör så här:
Fräs bacon, oregano och tomatpuré i en stor gryta. Tillsätt morötter, selleri, lök och vitlök och låt det fräsa på svag värme tills grönsakerna är mjuka, det tar ca 10 minuter. Stek färsen i en stekpanna och häll i den i grytan med grönsaker. Tillsätt lagerblad, basilikastjälkar, buljong, svartpeppar, tomatkross, vatten och vin. Låt grytan koka på svag värme med locket lite på glänt i ca 60 minuter. Rör om då och då, kontrollera att det inte kokar torrt. Tillsätt i så fall mer vätska. Lägg på locket och låt småkoka ytterligare 30 minuter. Tag bort lagerbladet och basilikastjälkarna. Riv eller hacka hälften av basilikabladen och blanda ner i köttfärsen. Smaka av. Jag tyckte att den var på gränsen till osalt, men eftersom parmesanosten är salt så tillsatte jag inget extra. Jag tycker att det är bättre att salta efteråt om det behövs. 
Värm ugnen till 200°C. 
Blanda 100 g  parmesanost med crème fraiche. Spar resten av osten för att kunna strö över lasagnen innan den ska in i ugnen. 
Smörj en ugnsfast form och bred ut ett lager köttfärssås i botten, sen ett lager med lasagneplattor och sen crème fraiche. Upprepa tre varv eller till färs och crème fraiche är slut, avsluta med créme fraicheröran. Lägg på tomatskivor och resten av basilikabladen och strö över parmesanost. Ringla lite olivolja över lasagnen och täck formen med aluminiumfolie. 
Ställ in formen mitt i ugnen och grädda i 30 minuter med folie, känn med en sticka om plattorna är mjuka, om inte så fortsätt tillagningen i 15-20 minuter utan folie. Om den är färdig efter 30 minuter kan man bara ta bort folien och öka temperaturen i ugnen för att ge lasagnen en fin färg. Låt lasagnen vila en stund innan servering. 
Servera med en sallad. 

Tips: dubblera receptet och fyll frysen.



Bon Appetit!
Passar bra att dricka till
Lasagnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar