onsdag 25 september 2013

Äppelkaka


Temperaturen ute är för närvarande mer lik högsommar än höst, vilket jag inte har något emot, tvärtom. Men tittar man i almanackan så är det höst, i alla fall för mig. Höst = äppelkaka. För några år sen ville jag/vi knappt se ett äpple på hösten. Det kom sig av den enkla anledningen att vi fullkomligt badade i äpplen varje höst. På vår tomt fanns nämligen 8 stora äppelträd, och alla träd utom ett var träd med höstfrukt. Det blev en hel del att ta hand om.......
Nu har det gått några år, och lusten att baka äppelkaka på köpeäpplen har infunnit sig.
Den här kakan har ett täcke av smet/deg som blir härligt knaprigt och lite knäckigt i smaken, helt enkelt jättegott. Ibland gör jag dubbel sats av smeten bara för att den är sååå god.
Receptet har jag letat fram från en av mina gamla receptpärmar. Jag är lite osäker på varifrån det kommer ursprungligen. Det skulle kunna vara från en tidigare arbetsplats. 

Det här behövs:
1 ägg
2 1/2 dl socker, jag tog 1 dl vitt socker och resten råsocker
2 1/2 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör
6 äpplen
ev lite kardemumma

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C.
Smält smöret och låt det kallna. Vispa ägget. Blanda socker, vetemjöl, bakpulver och salt. Blanda de torra ingredienserna med ägget, rör sedan i smöret. Smeten blir ganska tjock. 
Skala äpplena och skär dem i skivor. Lägg i en pajform eller ugnsform, pudra eventuellt över lite kardemumma. Bred smeten över äpplena.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-50 minuter. 

Servera kakan ljummen eller kall med vaniljglass eller vaniljsås.


Kcal för hela kakan: 2681 Kcal 
Kcal/port: 447 Kcal (utan glass) om man delar kakan på 6 bitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar