onsdag 15 januari 2014

Poule au Pot eller Fransk Hönsgryta

Fransk hönsgryta, poule au pot är riktigt gott och värmande en kulen vinterdag. Grytan är jättegod att äta som den är, men med bröd till som kan suga upp den goda buljongen blir det ännu bättre.
Inspirationen kommer från Sébastien Boudet. Jag har dock ändrat lite på hans recept, jag har lagt till potatis och så har jag halverat mängden vitlök samt att jag förkortade vilotiden till hälften. Han lät sin gryta vila ett dygn, jag lät min vila en dag. Självklart är det bättre med 24 timmar än 12 för att få smakerna att mogna, men...

Det här behövs till 4-6 pers:
1 höna eller 1 stor kyckling eller 2 små kycklingar
2 liter vatten
1 kalvben 
5 majrovor
5 morötter
2 purjolökar
2 gula lökar med 3 kryddnejlikor instuckna 
5 vitlöksklyftor
5 potatisar
1 bouquet garnis ( lagerblad, persiljestjälkar, timjankvistar, rosmarinkvist inlindade i det gröna från purjolöken. Knyt ett snöre runtom så att det håller ihop.) 
salt och svartpeppar

Gör så här:
Dag 1 eller på morgonen. 
Lägg hönan och kalvben en stor gryta och slå på kallt vatten. Koka upp och ta bort skummet som flyter upp. Lägg i 3 halverade majrovor, 1 purjolök skuren i grova bitar, båda gula lökarna med nejlikor i, vitlöksklyftor och kryddbuketten och salt. Låt koka på svag värme i ca 2 timmar. 
Tag upp hönan från buljongen och lägg åt sidan för att svalna. Tag upp grönsakerna och kasta bort. Filtrera buljongen ( jag använde melittafilter) och förvara den och hönan i kylen till nästa dag eller till kvällen om allt görs klart på en dag. 
Dag 2 eller på kvällen. 
Lägg hönan i en stor gryta och häll på den filtrerade buljongen. Smaka av och tillsätt mer salt och peppar om det behövs. Skär morötter, potatis, purjolök och majrova i grova bitar. Lägg dem i grytan och låt koka ca 30-40 minuter på svag värme. ( jag la i morötterna först, för att det tar längre tid att koka morötter än potatis, purjolök och majrova) . 
Servera grytan med bröd, flingsalt och cornichons.

Att dricka till: Vi har provat några olika vinalternativ både röda och vita. Det som vi tyckte passade bäst till var en vit Bourgogne. 

Bon Appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar