söndag 1 september 2013

Parmesanostpaj

Västerbottenostpaj och kräftor är ju en klassiker, men i brist på Västerbottenost så fick det bli paj gjord på en annan ost. Jag hittade ett recept på en Parmesanostpaj i AoM som jag blev nyfiken på och ville prova. I vanliga fall brukar jag inte bjuda på sånt som jag inte har provlagat tidigare, men nu fanns det inte tid att provlaga, så jag chansade. Mina smaklökar protesterade inte, utan tvärtom. Den här pajen kommer jag definitivt att göra igen. Jättegod. 

Det här behövs till en paj:
3 dl vetemjöl (180 g)
125 gsmör
1 dl parmesanost, riven
2 krm salt
2 msk vatten, kallt

Fyllning:
3 dl parmesanost, riven
3 ägg
2 ½ dl matlagningsgrädde
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Tillbehör:
löjrom
crème fraiche
gräslök
ruccola

Gör så här:
Hacka ihop vetemjöl, parmesanost, salt och smör i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Kavla ut degen och klä en pajform (24 cm Ø), picka degen med en gaffel. Ställ formen i kylen i ca 30 minuter.
Värm ugnen till 225°C.
Grädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Sänk värmen i ugnen till 200°C.
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen och häll smeten i pajskalet.
Grädda pajen i ca 30 minuter. Fyllningen ska ha stannat, då är pajen färdig.
Låt pajen svalna lite innan den serveras.

Servera tillsammans med lite löjrom och crème fraiche och gräslök.

TACK A och R för en väldigt trevlig kväll. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar