fredag 21 mars 2014

Canelé (igen)

I lördagens SvD var det ett reportage om Sophie Maillard, tjejen som är Sveriges enda professionella canelé-makare. Sist när jag gjorde dessa små utsökta bakverk så följde jag Sophies recept som jag hittade på recept.nu. I SvD presenterade hon ett annat snarlikt recept. Den största skillnaden är att hon använder florsocker istället för strösocker samt lite mer äggula. Eftersom jag numer är ett stort fan av dessa franska delikata kakor, så måste jag naturligtvis prova även detta recept. Jag har svårt att avgöra om det är någon smak eller konsistensskillnad på de här caneléerna och de som jag gjorde tidigare. Båda recepten ger mycket goda caneléer med en knaprig yta och ett krämigt inre och jättegod smak. Mitt enda problem är att de blir lite bleka i botten (eller i toppen när man vänder dem) Jag måste helt enkelt prova båda recepten igen :)

Det här behövs till 18 medelstora caneléer:
5 dl mjölk
25 g smör, osaltat
1 vaniljstång
1 ägg
2 äggulor
250 g florsocker
1 tsk fint havssalt
5 msk mörk rom
130 g vetemjöl

Gör så här:
Dag 1.
Koka upp mjölken, stäng av plattan och låt mjölken stå och svalna i 15 minuter.
Dela vaniljstången på längden och lägg den i mjölken tillsammans med smör.
Vispa ägg och äggulor med socker, salt och rom. Ta upp vaniljstången från mjölken och skrapa ur fröna och tillsätt dem i äggvispet. Lägg tillbaka vaniljstången i mjölken.
Värm upp mjölken igen, ta den av värmen när den börjar sjuda. Låt stå i 2 minuter. Häll ⅕ av mjölken i i ägg och sockerblandningen. Blanda väl.
Tillsätt mjölet och blanda. Rör slutligen ner resten av mjölken med vaniljstången. Låt smeten vila i kylskåpet i ca 24 timmar

Dag 2.
Värm ugnen till 250°C.
Ta bort vaniljstången och blanda smeten i ca 2 minuter. Placera smorda formar på en plåt. Häll smeten i formarna, lämna ca ½ cm upp till kanten.
Grädda på hög värme i 8 minuter. Sänk värmen till 190°C och grädda ytterligare ca 20 minuter. Tiden kan variera beroende på ugn. Man får prova sig fram.
Stjälp upp caneléerna och låt dem svalna på galler minst 2 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar