söndag 16 mars 2014

Sockerkaka



Dags att prova om det går att baka i den nya ugnen. Ingen ugn är ju den andra lik, så man får prova sig fram. Det var väldigt länge sen jag bakade en helt vanlig sockerkaka. Undrar varför, det är ju så enkelt och dessutom gott. Jag gräddade min kaka i 30 minuter. Jag tycker att den blev mycket god men på gränsen till aningens, aningens torr. Jag tror att det hade varit tillräckligt med 25 minuter (för min ugn). Jag får helt enkelt en bra anledning att provbaka en till. :)

Det här behövs:
3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 citron, skalet
smör och ströbröd till formen

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C (varmluft). Smörj och bröa en sockerkaksform.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret och rör ner mjölken, blanda ner smör/mjölkblandningen i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, citronskal och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen och grädda den i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka innan den tas ur ugnen. Stickan ska vara torr.
Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp på en tallrik eller galler.

mmm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar