måndag 19 november 2012

Filodegsinbakad Laxfilé

På en restaurang här i stan har jag vid några tillfällen ätit en liknande rätt. På restaurangen serveras rätten tillsammans med ett mos av sötpotatis. Det blir ganska mäktigt tycker jag, i alla fall om man har ätit en förrätt innan och har planerat att få i sig en efterrätt också. Jag har hoppat över moset i min version och valt att servera endast grönsaker som tillbehör.

Det här behövs för 2 pers:
2 bitar skinnfri laxfile à 100-150g
4 ark filodeg
olja till pensling
1/2 purjolök eller 1 silverlök
1 msk smör
1 msk teriyakisås
salt och vitpeppar

Tillbehör:
Teriyakisås
Salladsblad och ev någon mer grönsak.

Gör så här:
Värm ugnen till 150°-175°, den lägre temperaturen för varmluftsugn.
Ansa purjon, eller skala löken, skär i tunna skivor. Smält smöret i en panna lägg i löken och stek på låg temperatur tills löken blivit mjuk, tillsätt teriyakisås och låt den puttra in.
Salta och peppra laxfilén. Lägg ut ett ark filodeg, pensla med olja och lägg på ett ark till och pensla med olja. Lägg på löken i en hög (lika stor yta som laxen), placera laxfilén ovanpå. Slå in laxen och löken i filodegen. Pensla ett ungsfast fat med olja och lägg på filodegspaketen och pensla med olja överallt.
Baka i ugnen ca 20-30 minuter beroende på hur stora laxbitarna är. Pensla med olja efter halva tiden.
Servera tillsammans med teriyakisås, salladsblad och någon färgglad grönsak.

Samma vin som dagen innan,
fast ännu bättre dag två! 
Bon Appétit!

6 kommentarer:

  1. detta ska testas! kanske redan ikväll! är detta GI-vänligt? /sonen

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut att du ska testa att laga den här rätten, jag tror inte att du blir besviken.
    GI-vänligt ??? när började du bry dig om högt eller lågt GI ??
    Kram mm

    SvaraRadera
  3. haha, det har jag aldrig gjort. men sofie gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då är nog inte det här någon maträtt för henne. Filodegen innehåller vetemjöl och teriyakisåsen innehåller socker.
      Kram mm

      Radera
  4. Dottern ska också testa!

    SvaraRadera
  5. Det gör du rätt i. Jag är ganska säker på att du gillar den.
    Kram mm

    SvaraRadera