torsdag 27 februari 2014

Canelés de Bordeaux


mmm Canelé. Vissa saker måste man äta flera gånger för att uppskatta. Så var det för mig med dessa små delikata bakverk. Första gången jag åt en canelé hade jag svårt att riktigt förstå tjusningen med dem, Jag tyckte att det var som att tugga på gummi med romsmak. Men trots en dålig start så har jag provat fler canelés av ren nyfikenhet. Nu har tycke uppstått, så till den milda grad att jag har köpt fina kopparformar för att kunna göra egna canelé. Jag har läst mig till att det är kopparformar som är det bästa. Det finns siliconformar också, men det är tydligen svårare att få till en bra yta på caneléerna med sån form. När jag hade köpt formarna kontaktade jag Sophie Maillard på Sophiescanele och frågade om hon hade några goda råd ang vad formarna ska smörjas med och om de ska förbehandlas på något sätt.  Hon svarade vänligt på alla mina frågor. Så nu har jag provbakat, och jag måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet!!!

Det här behövs till 36 canneléer:
1 l mjölk, standard, 3%
2 vaniljstänger
50 g smör, osaltat
2 ägg
2 äggulor
475 g socker
10 cl mörk rom
2 msk vaniljextrakt (jag tog 2 tsk)
280 g mjöl

Gör så här:
Dag 1.
Koka upp mjölken, stäng av värmen och låt stå i 15 minuter. Tillsätt smöret och vaniljstänger som är delade på längden. 
Vispa ägg och gulor med sockret, vaniljextrakt och rom i en skål. 
Ta upp vaniljstängerna ur mjölken. Skrapa ur fröna och blanda dem med ägg/sockerblandningen. Lägg tillbaka de urskrapade vaniljstängerna i mjölken. 
Värm upp mjölken igen tills den sjuder. Stäng av värmen och låt den stå i 2 minuter. Häll sedan en liten del (1/5) av mjölken i ägg/sockerblandningen. Blanda väl. 
Tillsätt mjölet och blanda igen. Avsluta med att hälla i resten av mjölken. Låt smeten vila i 24 timmar. 
Dag 2.
Värm ugnen till 250°C. 
Ta bort vaniljstängerna och blanda smeten väl i ca 2 minuter. Undvik att vispa in för mycket luft. 
Ställ smorda formar  (jag smorde formarna med en blandning av bivax och smör) på en plåt och häll i smeten. ( de sväller lite när de gräddas, så fyll inte ända upp till kanten. Lämna ca ½ cm)
Grädda mitt i ugnen i 7 minuter, sänk sen värmen till 190°C och grädda ytterligare ca 20 minuter. ( tiden kan variera lite beroende på ugn) (jag gräddade mina 45 minuter)
Ta ur caneléerna ur formarna och lägg på ett galler för att svalna. Vänta minst 2 timmar innan de avnjuts till te, kaffe, sött vin eller varför inte till champagne. 

Receptet kommer från Sophie Maillard. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar