tisdag 25 februari 2014

Spenatsoppa med vaktelägg

På en trevlig lunch i slutet av förra veckan pratades det lite mat. Bland annat pratade vi om spenatsoppa. Jag tror inte att jag har tillagat spenatsoppa tidigare. Jag vet faktiskt inte ens om jag har ätit det förut. I frysen, som vid det här laget börjar bli ganska tom fanns en påse med bladspenat.  Ok, bara att provlaga. 
Nästa gång jag ska göra spenatsoppa, ska jag prova att ha i några matskedar Pernod. Jag tror att det kan bli gott. 

Det här behövs till 4 pers:
500 g bladspenat, fryst
1-2 msk gräslök, hackad
1 msk smör
2-3 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 grönsaksbuljong, tärning eller kapsel
1 dl grädde
salt, svartpeppar

Tillbehör:
vaktelägg

Gör så här:
Tina spenaten och lägg den i en kastrull med smör. Fräs på svag värme i några minuter. Tillsätt gräslök. Pudra över vetemjöl och rör om. Häll på vatten och buljong och låt det koka på svag värme i ca 10 minuter. Mixa soppan. Tillsätt grädde och smaka av med salt och peppar.
Koka vakteläggen i tre minuter. Skala äggen och dela dem i halvor.
Häll upp soppan och lägg i ägghalvor. Mal lite svartpeppar över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar