torsdag 6 februari 2014

Pasta med gräddig spenatsås och lax

Oj, nu är det länge sen jag skrev något här på bloggen. Anledningen till uppehållet är en trevlig resa i Normandie, ett trevligt besök från Sverige och en otrevlig magåkomma. Det sista hade jag mer än gärna varit utan. Jag kan inte påstå att jag varit speciellt sugen på att laga eller äta mat. Igår gjorde jag ändå ett försök att få till en middag. Det blev en väldigt enkel pasta med en sås gjord på grädde, lax, citron och spenat. T tyckte att det var gott och åt med god aptit :)

Det här behövs till 2 pers:
tagliatelle eller annan pasta
¼ purjolök, finstrimlad
¼ fp saffran (kan uteslutas)
spenat, fryst eller färsk
1 msk olja att steka i
½ citron, skal och juice
200 g laxfilé, skuren i t.ex. kuber
2 dl grädde
salt och nymald svartpeppar
cocktailtomater, halverade

Gör så här:
Fräs purjolöken i oljan utan att den får färg, tillsätt spenat (om fryst), häll i grädden och tillsätt citronskal, juice, svartpeppar och salt. Låt koka ihop någon minut. Lägg i laxen och låt koka på svag värme några minuter tills laxen är klar.
Tillsätt cocktailtomater och spenat (om färsk).
Servera med nykokt tagliatelle och surdegsbaguette.

Bon Appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar