torsdag 17 april 2014

Dovhjortsinnanlår från DeVilda

På väg hem från jobbet i slutet på förra veckan stannade vi till på DeVilda för att se om de hade gjort färskkorv kryddad med fänkål som vi hade uttryckt en önskan om för några veckor sen. Korven var klar, så det inhandlades ett antal. Förutom den goda korven köpte vi en grilllåda med nötkött från trakten samt en bit dovhjortsinnanlår till lördagens middag med min syster och svåger.

Dovhjortsinnanlåret delade jag på längden till två filéliknande bitar. Dessa kryddades med grovt salt och nymald svartpeppar, därefter stekte jag på dem i het panna och rullade in dem i bakplåtspapper och folie. Köttet tillagades färdigt i ugnen, först på endast 50°C, mot slutet höjde jag temperaturen till ca 100°C.
Jag lät köttet gå upp till ca 55°C. Det blev helt perfekt!
Dovhjorten serverades till belugalinssallad med semitorkade cocktailtomater och skummig jordärtskockssås.
Jag har tillagat den varmrätten tidigare fast då med kalvfilé, vilket också blev väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar