måndag 21 januari 2013

Tunnbröd, hårt och mjukt


När jag för någon vecka sedan bakade dinkelknäcke kom jag att tänka på det här tunnbrödet. Det ville jag såklart baka, för det var länge sen. Det är gott och knaprigt och fungerar både till frukost och till goda franska ostar. Jag letade och letade och letade bland alla lösa receptblad i mina pärmar utan resultat. Jag vet att jag för länge sen fick en receptkopia av den person som är flitigast att kommentera på min blogg. Hon i sin tur har fått receptet av sin pappa. Om jag inte minns helt fel, så var den svart/vita kopian från någon veckotidning av äldre datum. Jag gav i alla fall upp mitt letande. Men nu har min oro lagt sig, och receptet finns åter i min ägo. Tack Maggan och Hans-Olof. Nu hoppas jag att jag kan hålla reda på receptet. 

Det här behövs till 20 stora kakor:
50 g smör
1 l mjölk
50 g jäst
4 msk sirap
1 msk salt
1 l rågmjöl, grovt
1 l grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i mjölk, sirap och salt. Värm blandningen till 37°C. Slå lite av mjölk/smör blandningen över jästen, rör om så att jästen löser sig. Slå på resten av degvätskan och tillsätt allt råg och grahamsmjöl, arbeta ihop till en deg. Arbeta in en del av vetemjölet, degen ska släppa från bunken. Spar resten av mjölet till utbakningen.
Låt degen jäsa på varm och dragfri plats till dubbel storlek.
Arbeta ihop degen och knåda på mjölat bakbord.
Dela i 20 bitar. Kavla ut en degbit i taget, först med vanlig kavel, sen med kruskavel. Kakorna ska vara tunna. Grädda direkt utan att jäsa i 250°C ca 6 minuter. Låt kallna på galler. Om brödet inte blir helt torrt så kan man eftergrädda kakorna på galler i ca 50°C ugnsvärme tills det torkat.

Om man vill göra mjukt tunnbröd så höjer man ugnstemperaturen till 275°C och gräddar ca 3-4 minuter. Passa noga! Lägg det varma brödet i fuktiga handdukar och låt det svalna. Lägg sen i plastpåse.




2 kommentarer:

  1. och detta! bröd kan kanske vara det bästa som finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Jag håller med. Vad vore livet utan bröd?
      Kram

      Radera