måndag 12 maj 2014

Sockerkaka med vaniljfyllning


Det här är en jättegod och saftig sockerkaka med vaniljfyllning. Kakan är inte bara god, den är otroligt lätt att göra. Receptet som jag nästan hade glömt bort, har legat instucket i en magasinerad kokbok. Jag tror att jag har fått kakreceptet från en tidigare arbetsplats, jag kommer dock inte ihåg av vem. Tack VG (som bjöd på kakan på jobbet) för att du påminde mig om den här goda kakan.  

Det här behövs: 
4 ägg
3 dl strösocker 
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
1 dl kokande vatten 

125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker 

smör och ströbröd till formen 

Gör så här: 
Värm ugnen till 200°C. 
Smörj och bröa en rund form (20-24 cm Ø)
Vispa ägg och socker med elvisp så att det blir vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det i äggvispet. Tillsätt vattnet och blanda. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Känn med en sticka att kakan är torr. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna lite. Smält under tiden smöret, tillsätt mjölk och vaniljsocker och låt koka kraftigt i några minuter. Vispa hela tiden så att inte mjölken blir bränd. 
Dela kakan i två delar och häll vaniljblandningen på en av bottnarna. Lägg ihop bottnarna och låt kallna. Pudra kakan med florsocker.

Servera kakan som den är, eller tillsammans med lättvispad grädde och t.ex. hallon och blåbär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar