fredag 8 februari 2013

Crème Brûlée

Förut har jag alltid gräddat mina crème brûlée utan vattanbad med gott resultat. Men jag tänkte att jag skulle prova med vattenbad den här gången bara för att det är kul att jämföra. Visst är det lite bökigare, men jag måste ändå säga att resultatet blev väldigt bra. Med vattenbad så blir det en jämnare temperatur som aldrig överstiger 100°C. Har man en ugn som man kan lita på och vet att den verkligen håller samma temperatur hela tiden så kanske det är onödigt med vattenbad. 
Strösocker eller råsocker till locket är en smaksak. Strösocker smälter lite fortare och bränns därför lite lättare. Men har man bara brännaren i rörelse hela tiden så går det bra. 

Det här behövs till 6 pers: 
3  dl grädde
3  dl mjölk
1 vaniljstång
6 äggulor
1 dl strösocker
2-4 msk strösocker till sockerlocket

Gör så här:
Skär upp vaniljstången och skrapa ur fröna och blanda med en tesked strösocker och lägg i en kastrull. Slå på mjölk och grädde och låt koka upp. Låt stå och svälla ca 15 minuter. Ta upp vaniljstången, sila ev gräddmjölken om det har lossnat "skräp" från vaniljstången. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt, slå sakta över gräddmjölken under vispning.
Häll upp smeten i portionsformar. Grädda brûléerna i vattenbad i 120° ugnsvärme i ca 60-90 minuter. De olika tiderna beror dels på ugnen men också på vilken typ av form man använder. Brûléerna ska stanna. Man kan kontrollera med en termometer om man är osäker. 86°C då är de helt perfekta.
Ta ut ur ugnen och låt svalna.
Strö över strösocker eller råsocker och bränn av med en gasbrännare. Om man vill ha ett tjockare lock kan man strö över ett till lager socker och bränna av en gång till.

Tips: Brûléerna kan göras klara i god tid och förvaras i kylen. Sockret bränner man av precis när de ska serveras.



2 kommentarer:

  1. Vill smaka! Har jag berättat om min vän D. Som släpar upp hela svetsaggregatet ur källaren för att bränna av sockret på sina creme brulees? Effektivt men lite bökigt! Men vad gör man inte för den franska kokkonsten!?! Trevlig helg Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar jobbigt! Är det inte lättare att bära ner crème brûléerna i källaren och bränna av dem?
      Trevlig helg och resa.

      Radera