söndag 3 november 2013

Lax med Blomkålscouscous och Örtsås


Ofta när jag handlar brukar det åka ner saker i korgen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Men jag brukar tänka att det löser sig när man kommer hem. Oftast gör det det, löser sig alltså, men inte alltid. Så var det med den här laxfilén. Total idétorka, Jag kom inte på något vettigt att göra med den, så jag googlade och hittade det här receptet hos taste by louise. Att pulsmixa blomkål så att den mer påminner om couscous är nytt för mig. Rätten var jättegod och det tog ca 25-30 minuter att få den färdig.  

Det här behövs till 2 pers: 
2 portionsbitar laxfilé, ca 150 g/st
olivolja
salt
svartpeppar

Blomkålscouscous:
½ blomkålshuvud 
1 msk olivolja
¼ citron, juice och skal
½ dl parmesanost, hyvlad
1 näve blandade salladsblad
salt
svartpeppar 

Örtsås:
1 dl crème fraiche
2 msk olivolja
2 msk örter, hackade, tex basilika, persilja, gräslök, oregano
½ tsk honung
¼ citron, juice och skal
salt
svartpeppar 

Gör så här:
Värm ugnen till 90°C. 
Ansa och skär blomkålen i små buketter. Pulsmixa buketterna i en matberedare till couscous storlek. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull. Lägg i den mixade blomkålen och låt koka i 1 minut. Häll av kokvattnet och kyl ner i kallt vatten, låt rinna av väl. 
Lägg laxbitarna i en ugnsform, ringla över lite olivolja, salta och peppra. Tillaga i ugnen tills fisken har en innertemperatur på 50-52° C. Det tar ca 15-20 minuter. 
Mixa ihop alla ingredienser till såsen och ställ kallt. 
Blanda blomkålscouscousen med olivolja, citronjuice och skal, parmesanost, salladsblad, salt och peppar. 
Servera laxen med blomkålscouscous och örtsås.
Dryck: Vitt vin med hög syra, t.ex. Riesling eller Chenin blanc tycker jag passar bra.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar