lördag 17 november 2012

Pasta con sarde

Den här pastarätten åt vi på en restaurang i Taormina på Sicilien för några år sedan. Sen dess är den en favorit hos oss. Jag har provlagat och vi har smakat oss fram för att komma så nära orginalet som möjligt. Det här är resultatet. 

Det här behövs:
Olivolja
1 stor fänkål, ansad och finhackad
2 små gula lökar, finhackade
1 rågad tsk fänkålsfrö, stötta
1(-2) små färska röda chili (spansk peppar) finhackade
600 g sardiner, urtagna och fileade (vi köpte på burk)
4 msk pinjenötter
2 msk russin
1,5 dl vitt vin
havssalt och nymald svartpeppar
450 g penne, spagetti eller annan pasta
1 citron, rivet skal och saften

Etna
Gör så här: Häll 6 msk olivolja i en kastrull, ställ på svag värme. Tillsätt fänkål, lök, fänkålsfrö och chili fräs försiktigt med locket på i ca 30 min, utan att grönsakerna tar färg. Tillsätt hälften av sardinerna, pinjenötterna och russinen, rör om. Fortsätt att fräsa i ca 10 min utan lock, rör om då och då tills sardinerna har mosats helt och hållet.

Tillsätt vinet och 1,5 dl vatten och koka tills vätska har reducerats till hälften. Salta och peppra efter egen smak. Lägg i resten av sardinerna och låt de sjuda med i röran under tiden pastan kokar. Droppa över olja samt citron vid servering. 

Jag brukar lägga "röran" varvat med pastan i små portionsformar med löstagbar botten för att få ihop det lite snyggare på tallriken.

Att dricka till: Carricante från Calabretta

2 kommentarer:

  1. det här vill jag vara med och laga när vi kommer ner!

    SvaraRadera
  2. Ja, vad kul med sällskap i köket. Jag tror att du har ätit den här rätten en gång när du var på blixtvisit för någon sommar sen.
    Kram mm

    SvaraRadera