torsdag 10 januari 2013

Pasta med Moules


Min tanke var att göra en pasta vongole i går kväll, men tyvärr fanns det inte några såna musslor där jag handlade, så det fick bli blåmusslor istället. Jag kan intyga att det blev jättegott. Tidigare när jag har lagat pasta vongole eller moules så har jag inte haft tomater i, men det hade jag igår och det blev väldigt bra. 

Det här behövs för 4 pers: 
1 kg vongole, hjärtmusslor eller blåmusslor
4 msk olivolja
4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
250 g körsbärstomater
2 dl vin, vitt
1 grönsaksbuljong, tärning eller kapsel
1 dl persilja, hackad
svartpeppar, nymald
pasta

Gör så här:
Skölj musslorna i kallt vatten. Kasta de som är trasiga eller ej stänger sig om de bankas mot bänken.  Klipp bort ev skägg.
Finhacka schalottenlök och vitlök. Fräs på svag värme i olivoljan tills löken är mjuk. Tillsätt halverade körsbärstomater och fiskbuljong och låt fräsa på svag värme några minuter. Häll i vinet och koka upp. Tillsätt musslorna och koka några minuter tills musslorna har öppnat sig. Kasta de som förblir stängda.
Strö över hackad persilja och rör om.
Koka pastan enl anvisning på förpackningen.
Servering:
Lägg upp pastan i djupa tallrikar, lägg på musslor och häll över den goda skyn och blanda. Toppa med nymald svartpeppar och ev mer persilja.

Bon Appétit!
Till maten drack vi:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar