måndag 21 oktober 2013

Äppelkompott

Havregrynsgröt är en bra start på dagen tycker jag. Jag vill gärna ha lite sylt eller kompott i min gröt. Oftast blir det hemgjord lingonsylt. Men äppelkompott är också gott. Det passar dessutom bra att göra nu när det finns ett överflöd av äpplen. Äppelkompott passar även bra till en klassisk slottsstek eller varför inte bara äta den som den är, tillsammans med lite mjölk. Om äpplena är söta brukar jag hoppa över sockret i kompotten. 

Det här behövs:
äpplen
lite vatten
½-1 krm askorbinsyra/ kg färdig kompott (kan uteslutas)
ev socker


Gör så här:
Skala och kärna ur äpplena. Skär i bitar och lägg i en kastrull med lite vatten i botten. Koka upp och låt småkoka under lock tills äpplena är mjuka, eller mosiga (det beror på hur man vill ha sin kompott. Jag gillar när det finns lite bitar kvar).
Tillsätt ev socker om det behövs.
Rör ut askorbinsyran i lite av den färdiga kompotten, blanda sen ihop med resten.
Häll upp i rena varma burkar och förvara i kylen. Den håller sig några dagar.
Om man gör mycket kompott är det bättre att förvara i frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar