tisdag 1 oktober 2013

Hovmästarsås

Av någon anledning så har jag missat att publicera receptet på hovmästarsås. Jag hittade bilderna på kamerans minneskort när jag rensade den på gamla bilder. 
Hovmästarsås är gott till både kallrökt lax, gravad lax och skaldjur. Jag hade ingen stark söt senap, så jag tog hälften dijonsenap och hälften grov fransk senap. Det blev jättegott. Vi åt dillstuvad potatis, kallrökt lax och hovmästarsås. 

Det här behövs till 3 dl sås:
1 dl stark söt senap
1 äggula
2 msk strösocker
1 krm salt
1/2 krm vitpeppar, mald
2 tsk vitvinsvinäger 
1 dl rapsolja
1 dl dill, hackad

Gör så här:
Blanda senap, äggula, socker, salt, peppar och vitvinsvinäger i en skål.
Tillsätt oljan, först droppvis, efterhand i en tunn stråle samtidigt som man vispar. Blanda till sist i dillen. 
Ställ såsen kallt.
Smaklig måltid!


1 port, ca 1/4 dl sås
Kcal/port: 100 Kcal


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar