tisdag 15 oktober 2013

Kåldolmar

När jag var barn kunde inte jag tänka mig något värre än kåldolmar och kålpudding. Jag tyckte att det luktade så fruktansvärt illa, och att äta något som luktar fis fanns inte i min värld. Som tur är ändrar man sig. Nu stoppar man ju i sig väldigt illaluktande ostar utan att blinka. Mogen Brie och Camenbert och Livarot sprider ju inte direkt väldoft, ej heller kåldolmar. Men gott är det!
När jag gör kåldolmar brukar jag rulla in färsen i savoykål istället för vitkål. Jag tycker helt enkelt att de blir snyggare så. Inspirationen till dolmarna kommer från L. Mannerströms bok "Husmanskonst". 
Visste ni att det finns en kåldolmens dag? Den infaller den 30/11 enligt http://temadagar.se/kalender/.

Det här behövs till 4 pers:
savoykål, vitkål, spetskål eller varför inte rödkål
400 g blandfärs
1 potatis, kokt
1 ägg
2 msk kikkoman soja
1 msk kalvfond
1 msk ljus sirap
1 gul lök
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
smör till stekning och pensling
½ msk farinsocker

salt
peppar

Skysås:
vatten+ kalvfon
lagerblad
svartpepparkorn

Tillbehör:
potatisstomp eller pressad potatis


Gör så här:
Värm ugnen till 200°C.
Lossa hela blad från kålhuvudet. Förväll dem i lättsaltat vatten i ca 5 minuter. Tag upp med hålslev och lägg på en skärbräda. Skär bort den hårda mittnerven och lägg åt sidan så länge.
Finhacka löken och kålresterna (mittnerven). Fräs det gyllenbrunt i lite smör. (vispa ur pannan med lite vatten och kalvfond. Spar till sen).
Mosa potatisen. Blanda mjölken och ströbrödet med den mosade potatisen och den frästa lök och kålblandningen. Låt svälla ca 10 minuter.
Blanda smeten med färsen, ägg, soja, sirap och kalvfond. Salta och peppra. Rör smeten smidig. Provstek eventuellt en liten klick för att smaka av kryddningen.
Klicka ut smeten på kålbladen, rulla ihop dem till täta dolmar. Lägg dolmarna med skarven neråt i en smord ugnsform. Pensla med smält smör. Vrid över lite svartpeppar och strö över farinsocker.
Grädda dolmarna i mitten av ugnen i ca 30 minuter tills de har fått fin färg runtom. Tillsätt därefter skysåsen och kryddorna. Sänk värmen till 150°C. Fortsätt att tillaga ytterligare ca 30 minuter. Ös dolmarna med skysåsen med jämna mellanrum.
Servera dolmarna med potatisstomp och lingonsylt.

Att dricka till: Många skulle nog föredra öl med lagom beska till den här rätten. Men jag är ingen ölälskare, så det får bli mineralvatten eller kanske en sval Beaujolais.

Smaklig Måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar