onsdag 9 oktober 2013

Grönsakswok à la 5:2


Igår var det en 500 kaloridag för min del. Det känns riktigt bra efter en helg med mycket mat och dryck. Jag började som vanligt med havregrynsgröt och lingonsylt. Till lunch gjorde jag tomatsoppa av egenodlade piennolo tomater. Smaken blev kraftigare än sist när jag gjorde soppan, då använde jag cocktailtomater. Jag kan verkligen rekommendera soppan, den är jättegod. 
Till middag åt vi en enkel grönsakswok av grönsaker och svamp med lågt kaloriinnehåll. En portion innehåller endast 240 kcal. Eftersom jag endast använder 1 msk olja till woken så behövs en bra stekpanna eller wokpanna med teflonbeläggning eller liknande för att undvika att grönsakerna fastnar. 

Det här behövs till två pers:
200 g blomkål, bryt i buketter
200 g zucchini, skär i bitar
200 g champinjoner, halverade
70 g gul lök, grovhackad
100 g morot, i bitar
6 cocktailtomater, halverade
5 g ingefära, finriven
2 vitlöksklyftor, finhackad eller riven
chiliflakes
2 msk soja
1 msk olja
1 msk sesamfrö

Gör så här: 
Förbered alla grönsaker  till woken. Hetta upp oljan i en rymlig wokpanna/teflonpanna, woka först morötter och blomkål i någon minut, tillsätt de övriga grönsakerna och woka ytterligare någon minut. Tillsätt chili, vitlök och ingefära mot slutet. 
Lägg upp på varma tallrikar och häll över 1 msk soja/tallrik. Strö över sesamfrön.

Bon Appétit 






Totalt 480 kcal
Kcal/port: 240 kcal 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar