onsdag 16 oktober 2013

Toast Skagen


Toast Skagen är en riktig klassiker. Tore Wretman skapade rätten någon gång på 50-talet. Jag fick inspiration att göra Toast Skagen när jag tittade på nyhetsmorgon för några dagar sen. Enligt originalet ska det nog bara vara smörstekt bröd, räkor, majonäs, dill, löjrom och citron. Jag gjorde som Tommy och Lisa i Mitt Kök. De smaksatte räkröran med lite riven pepparrot och rivet citronskal. Jättegott!!
Vårt lilla lager av löjrom börjar tryta, så istället toppade jag smörgåsarna med hummerrom. Sist när vi kokade hummer hade en av humrarna så mycket rom så att det var värt att spara och frysa in. Rommen var väldigt fast och tuggig i konsistensen. Om jag har möjlighet att välja så väljer jag nog hellre löjrom.  

Det här behövs till två pers:
600 g räkor med skal (det blir ungefär 250 g skalade)
majonäs (1 äggula, 1 tsk dijonsenap, 1 tsk vinäger, salt, 1 ½ dl olja)
½ dl dill, finhackad
1-2 msk pepparrot, färsk, riven
citronskal, rivet
40 g löjrom eller annan rom
salt
bröd
smör
citron

Gör så här:
Skala och grovhacka räkorna. Blanda räkorna med majonäs, pepparrot, citronskal och dill. Smaka av med salt.
Stek brödet gyllenbrunt och frasigt i smör.
Lägg räkröran på de nystekta bröden, toppa med rom, dill och citron.

Att dricka till: Chablis eller Riesling passar bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar