onsdag 3 april 2013

Grön Ärtsoppa med Myntaolja

En jättegod ärtsoppa gjord på gröna ärtor som mixas med buljong, crème fraiche och mynta. Det blir dessutom en härlig färgklick i tallriken. Använd grönsaksbuljong för en vegetarisk soppa.  

Tidsåtgång: 20 minuter
Det här behövs till 2 pers:
250 g gröna ärtor
1 msk mynta, hackad
4 dl höns eller grönsaksbuljong
1/2 dl crème fraiche
20 g smör
några droppar citronsaft
salt
vitpeppar, nymald
Myntaolja:
1/2 dl mynta, färsk
2 msk olja
salt
Kavringströssel:
1 skiva kavring
smör
salt

Gör så här:
Koka ärtorna i lättsaltat vatten i 2-3 minuter. Häll av vattnet. Mixa ärtor, hackad mynta, buljong, crème fraiche och smör tills det blir slätt. Sila av vätskan i en finmaskig sil, pressa med en sked så att all vätska pressas ut, och smaka av med lite pressad citron, salt och vitpeppar. Håll soppan varm.
Mixa ingredienserna till myntaoljan.
Smula sönder kavringen. Smält smör i en stekpanna och stek strösslet några minuter under omrörning. Det ska bli lite knaprigt. Låt svalna.
Häll soppan i varma tallrikar, droppa i lite myntaolja och toppa med lite kavringströssel.

Bon appétit!


2 kommentarer:

  1. Vi på jobbet läste ditt recept på denna soppa och jag tänkte att den här måste jag hem och göra. Vilket jag gjorde också. Den var lätt att göra och god så den fick bra betyg hemma hos mig : )
    Nästa gång ska jag prova att lägga i handskalade räkor, jag tror det skulle bli bra : )
    Kram Angelica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni gillade soppan. Hos oss blev det en favorit. Jag tror också att det blir bra med räkor i, speciellt om man vill ha soppan lite "matigare".
      Kram mia

      Radera