måndag 29 april 2013

Snabb Köttwok av rester


Bloggen har fått vila några dagar för vi har haft trevligt besök. Mina arbetskamrater har varit och hälsat på vilket var mycket kul. En av kvällarna åt vi côte de boeuf, och det blev en hel del kött över. Men som jag har skrivit tidigare så gillar jag att ta hand om rester, och det bästa är när man kan göra en helt ny rätt av resterna.
Jag skar ner köttet i strimlor och gjorde en slags köttwok/gryta av det hela. Man kan ju naturligtvis göra den här snabba woken av annat kött, det behöver ju inte vara rester. 

Det här behövs till 3-4 pers:
600 g rester av kött (tex. côte de boeuf)
1/2-1 purjolök
2 vitlöksklyftor
200 g sockerärtor
1 dl olja, neutral
1/2 dl soja, japansk
svartpeppar
sesamfrö

Tillbehör:
T.ex. basmatiris

Gör så här:
Skär köttet i strimlor och lägg det i en skål eller en plastpåse. Häll på olja och soja. Pressa i vitlök. Låt stå någon timme. Skär purjolöken i strimlor. Förväll sockerärtorna lätt, spola dem i kallt vatten. Skär sockerärtorna i strimlor.
Fräs köttet på hög värme i någon minut. Mal över svartpeppar. Tillsätt purjolöken och sockerärtorna och fräs lite till så att allt blir ordentligt varmt.
Strö över sesamfrö och servera med tex basmatiris och eventuellt mer soja.

Bon Appétit!

2 kommentarer:

  1. Va, åt vi inte upp?? Fantastiskt gott var det iallafall, liksom alla de andra godsakerna vi bjöds på, vilken värdinna du är Mia! Tusen tack för allt! Kramar från arbetskamraterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för beröm.
      Det var verkligen jättekul att träffa er allihop.
      Kramar från mig!

      Radera