torsdag 4 april 2013

Rulader med Kapris och Rödbetssallad


Ibland blir man inte nöjd med varken maten, uppläggningen eller bilderna. Den här rätten har jag lagat vid flera tillfällen tidigare, då med lyckat resultat. Det ska vara lövbiff till de här möra ruladerna.  Jag har dock inte hittat lövbiff här. Man kan visserligen skära till själv eller be om hjälp i affären att få det tillskuret. Men det gjorde inte jag. Jag köpte en förpackning skivat nötkött. Jag tyckte att de såg ut att vara tunna fina köttskivor, men så fel jag hade. De var ca 1 cm tjocka och enligt min åsikt så var det dessutom skuret åt "fel" håll. Efter en snabb analys av köttet avgjorde jag att det säkert var segt också :(
Jag har läst och hört att man ska kunna göra köttet mörare med hjälp av kiwi. Ok, läge att prova! Först försökte jag att banka ut bitarna lite, men det gick inget vidare. Jag skivade en kiwi i tunna skivor som placerades på köttbitarna. Jag packade köttet i en plastpåse och stoppade in det i kylen i 2 1/2 timme. 
Självklart skulle jag ha sparat en köttbit (utan kiwibehandling) så att jag skulle kunna jämföra slutresultatet, men det glömde jag bort!!! Så jag vet alltså inte om det fungerade. Jag kokade ruladerna i ca 1 timme, de skulle säkert behövt 30-40 minuter till för att bli hyfsat möra. Kanske någon annan har provat och vill dela med sig av lyckade eller misslyckade mörningförsök med eller utan kiwi. 
Tips mottages gärna. 
Det blev i alla fall middag på bordet även i går kväll. Tur att vi har starka tänder och väl fungerande tuggmuskler. De är nog de muskler som vi tränar allra mest :))

Det här behövs till 4 pers:
2 gula lökar, finhackade
150 g bacon eller skinka, strimlat
smör att steka i
2 saltgurkor, finhackade
1 dl persilja, finhackad
600 g lövbiff
salt
svartpeppar
1/2 dl dijonsenap
Sås:
1 dl vatten
2 msk kalvfond
1 1/2 dl grädde
salt
svartpeppar
ev. majzenaredning

Kapris och Rödbetssallad:
1/2 dl rödbetor, inlagda tärnade
2-3 msk persilja, finhackad
1/2 saltgurka, tärnad
1/2 dl rödlök, finhackad
2 msk kapris

Gör så här:
Rulader:
Fräs lök och bacon i smör utan att det får färg. Blanda i persilja och gurka. Lägg lövbiffen på en skärbräda och salta och peppra. Bred senap på köttet och strö på gurka, persilja, bacon och lökblandningen. Rulla ihop och fäst med en tandpetare eller knyt en bit steksnöre runtom. Bryn ruladerna i smör en stekpanna tills de har fin färg. Lägg över i en gryta eller kastrull. Häll vatten i stek
pannan tillsammans med kalvfonden och vispa runt. Sila av och häll buljongen över ruladerna i grytan och låt koka upp. Tillsätt grädde och låt småkoka i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Kapris och Rödbetssallad:
Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med nymald svartpeppar.



100% Cabernet Franc
Ett lite "tjurigt"(men väldigt gott)
vin som behöver lite sälta
och grädde för att upplevas
lite snällare.


Smaklig Måltid!


2 kommentarer:

  1. Härligt med lite muskelträning! Eller?? Lät iallafall gott på pappret, konstigt att fransmännen har segt kött! Men så har de väl duktig tandvårdspersonal..?
    AE gjorde din ärtsoppa häromdagen, med myntaoljan. Både hon o sambon lyriska!
    Kram M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi inte tuggar så frenetiskt varje dag. Då skulle i alla fall mina käkleder vara helt utslitna.
      Det är verkligen en jättegod rätt. Men som sagt, lövbiff eller annat mört kött ska det vara.
      Kram mia

      Radera