söndag 26 maj 2013

Biff Rydberg


En riktig klassiker som är väldigt god och dessutom lätt att tillaga. I Stockholm finns det en restaurang som heter Rydbergs Bar & Matsal. Jag har varit där, men jag mumsade nog i mig något annat än deras specialité Biff Rydberg. Jag tror inte att jag har ätit den här rätten tidigare. T säger sig ha gjort det ett antal gånger. Vi båda ger kvällens middag mer än godkänt. 

Det här behövs till 2 pers:
300 g oxfilé
1 gul lök
4-5 potatisar, fast sort
2 äggulor
persilja
salt och peppar

Senapssås:
1 dl crème fraiche
2 tsk dijonsenap
2 tsk skånsk senap

Gör så här:
Blanda ihop crème fraiche och senap, ställ kallt.
Skär potatis och kött i cm stora tärningar. Grovhacka löken. Hetta upp olja i en stor stekpanna och stek potatisen på hög värme några minuter tills den fått fin färg runt om. Sänk värmen och stek lite till, tills den är nästan genomstekt. Lägg på ett fat och håll varmt i ugnen. Smält en klick smör och stek löken på svag värme några minuter tills den blivit gyllenbrun. Lägg löken på ett fat.
Diska ur pannan och hetta upp en klick smör. Stek köttet på hög värme någon minut. Det ska bli brynt.
Lägg upp potatis, lök och kött på varma tallrikar. Topp med en äggula och hackad persilja. Mal lite svartpeppar över äggulan. Servera tillsammans med senapssåsen.

Smaklig Måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar