tisdag 21 januari 2014

Chokladtårta med chokladfrosting och chokladkaffebönor

Det händer att jag surfar runt på diverse mat och bakbloggar. Oftast faller jag för chokladrecept, speciellt om det dessutom är en eller flera lockande bilder som Johannas tårtor hade. Efter att jag har suttit och dreglat över bilderna en stund läser jag receptet. Så även med denna tårta, jag läste väldigt noga att det var frosting både i och på tårtan. Fast jag är fullt medveten om att jag inte gillar frosting, nej inte ens med chokladsmak, så tar jag mig ändå tiden att baka tårtan. Jag kanske trodde att jag helt plötsligt skulle älska frosting. Nej, tyvärr inte, tycke har ännu inte uppstått (trots att jag har gjort några tappra försök att trycka i mig några bitar av tårtan), jag tycker helt enkelt att det blir alldeles för sött med all frosting. Om jag får välja tårta med choklad i så blir det Sachertårta

Det här behövs till en tårta:
Smeten räcker till tre bottnar som är 15 cm Ø.
135 g mjöl
225 g socker
70 g kakao
¾ tsk bikarbonat 
½ tsk bakpulver 
½ tsk salt
0,6 dl neutral olja
1 ½ dl mjölk blandat med 1 tsk vitvinsvinäger 
1 ½ dl kaffe, varmt
2 ägg
1 tsk vaniljessens

Frosting:
150 g choklad av bra kvalité 
225 g smör, osaltat
225 g florsocker
30 g kakao
¾ dl grädde, ovispad

Gör så här: 
Värm ugnen till 180°C. 
Smörj tre låga formar eller en form med hög kant som är 15 cm Ø. Gräddningstiden blir längre om man har en hög form. Strö kakao i formarna istället för ströbröd (ytan blir jämnare och tårtan blir lättare att breda frosting på) .
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Sikta ner vetemjöl och kakao för att undvika klumpar. 
Blanda ner resten av ingredienserna och vispa tills allt är ordentligt blandat, ca 2 minuter.
Häll smeten i formen eller fördela i tre formar.
Grädda dem mitt i ugnen i 20-30 minuter för låga formar, och 40-50 minuter för hög form (jag använde en hög form och min kaka gräddades i 53 minuter).
Tag ut kakan ur ugnen och ställ den på ett bakgaller och låt den vila i 20-30 minuter innan den tas ur formen. Låt kakan svalna helt och hållet innan arbetet med att spackla kakan påbörjas.

Frosting:
Smält chokladen och låt den svalna till rumstemperatur. Vispa rumstempererat smör vitt och fluffigt. Tillsätt florsocker och kakao lite i taget och vispa till en jämn smet. Tillsätt den smälta chokladen och vaniljpulvret och vispa ihop. Tillsätt sist grädden och vispa några minuter.

Montering:
Dela kakan i tre lika tjocka bottnar och bred ett lager frosting mellan varje. Bred ett tunt lager frosting över hela tårtan så att den blir jämn. Ställ in tårtan i kylen i ca 15 minuter för att stelna lite.
Bred på resten av frostingen och spackla tills önskat resultat är uppnått ( jag använde en spackelspade från verktygslådan).
Dekorera eventuellt tårtan. Jag använde chokladkaffebönor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar