torsdag 9 januari 2014

Råstekta potatisskivor och lök blandat med ruccola och chèvre

Jul och nyårsmaten kan enkelt sammanfattas med två ord, GOTT och lite för MYCKET. Så i söndags bestämde vi oss för att återuppta 5:2 igen. Måndag känns som en självklar och bra dag för att nystarta på. Frukosten gick bra, men redan innan lunch vrålade min mage efter något vettigt att äta. Jag ringde till T och hörde mig för om han hade ätit sin lilla portion yoghurt till lunch. (Om han hade lyckats stå ut, så måste ju jag också klara det.) Jag hade tur, för han hade inte ätit ännu. Jag föreslog att vi kanske kunde flytta "2" dagen till en annan dag :). Han var inte speciellt svår att övertala, så istället för lågkalorilunch åt jag goda rester av Italienska köttbullar och pasta, mums. Måndagens middag blev råstekt potatis med lök blandat med chèvre, ruccola och tomater serverat tillsammans med stekta lammkotletter och basilikaolja. Till det drack vi ett rött vin från norra Rhôn, St Joseph, Domaine Pierre Gonon 2012. Behöver jag tala om att både mat och dryck var SUPERGOTT!!

Det här behövs: 
potatis, skalad och skuren i 1/2 cm tjocka skivor
små lökar eller stor lök skuren i skivor
olja 
salt och peppar
ruccola 
chèvre, smulad eller skuren i tärningar 
cocktailtomater, halverade

Basilikaolja:
basilika 
olja
1/2 vitlöksklyfta, riven
Lite vatten
Salt, peppar

Gör så här: 
Plocka bladen från basilikan och mixa dem tillsammans med vatten, olja, salt och peppar. Riv vitlöken och blanda med basilikaoljan.

Värm ugnen till 225°C. 
Lägg potatisskivor och lök i en ugnsform eller långpanna, ringla över lite olja och blanda runt, salta och peppra. 
Ställ in plåten i ugnen och låt stå ca 25-30 minuter. Känn att potatisen är färdig. 
Varva potatis, lök, ruccola, chèvre och tomater på tallrikar. Ringla över lite basilikaolja. 
Servera till lammkotletter eller annat stekt kött. 


Bon Appétit!


2 kommentarer:

  1. Ni är underbara, behöver jag säga mer??????
    Kram Syss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi flyttade "2"dagen till Tisdagen istället. Det gick lite bättre, med betoning på lite. Vi klarade frukost och lunch, men sen när vi kom till middagen så vet jag inte riktigt vad som hände. Plötsligt hade vi både bröd och vin på bordet???!!!!
      Onsdag och Torsdag försökte vi inte ens, och idag är det fredag :))
      Kram

      Radera