torsdag 14 mars 2013

Pissaladière


För en tid sedan frågade H om jag inte kunde göra Sébastien Boudets franska pizza från boken "den franske bagaren".  Hon påstod att man började dregla bara genom att läsa receptet. Jag kan inte annat än att hålla med henne, det både låter och är fantastiskt gott. Jag har sett hans recept på Pissaladière på flera bloggar redan. Jag vill också ha med det i min samling så därför hamnar receptet här nu. 

Det här behövs:
500-600 g baguettedeg eller liknande deg, jag gjorde min vanliga pizzadeg.
6 gula lökar
100 g ankfett eller olivolja
4-5 lagerblad
timjan, färsk hackad
rosmarin, färsk hackad
1-2 dl oliver, svarta
1 burk sardeller i olivolja
ruccola
vinägrett

Gör så här:
Värm ugnen till 250°C. ( Jag brukar värma en plåt i den heta ugnen, och bara dra över bakplåtspappret med pizzan på den varma plåten). Skala löken och skär den i tunna skivor. Smält ankfettet på låg värme i en stor stekpanna. Confitera löken tillsammans med kryddorna. Löken ska bli genomskinlig och mjuk. Kavla ut degen och lägg den på ett bakplåtspapper. Lägg på löken och sardellerna, strö över oliverna. Pensla kanterna på degen med lite olja från sardellerna. Dra över pappret med pizzan till den heta plåten och grädda på hög värme ca 5-8 minuter tills kanterna fått fin färg. Skär i bitar och strö över rikligt med ruccolasallad och stänk över lite vinägrett.

Passade jättebra till den
Franska pizzan. 

Bon Appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar