torsdag 27 december 2012

Mandeltårta med Äpplen

Det här receptet har jag "lånat" av en annan bloggare här i Angers. Tack Annelie! Jag kan verkligen hålla med om att det är en väldigt god tårta. Den räcker till många för den är otroligt mäktig. Jag tror säkert att jag kommer att göra den igen. 

Det här behövs:
Mördeg:
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1 ägg
Mandelfyllning:
300 g sötmandel, skållad
3 dl strösocker
3 ägg
250 g smör, rumstempererat
1 dl vetemjöl
2 bittermandlar
10 små röda äpplen

Gör så här:
Nyp ihop smör, vetemjöl och florsocker. Tillsätt ägg och arbeta samman till en deg. Låt vila i kylen ca 30 minuter.
Mixa mandeln till smulor, tillsätt socker och ägg och blanda till en jämn smet. Häll över smeten till en bunke och blanda i smöret. Smeten ska vara slät. Sikta och vänd försiktigt i vetemjölet och smaksätt med riven bittermandel.
Värm ugnen till 175°.
Kavla ut mördegen och klä en form med löstagbar kant. ( ca 26-28 cm). Häll i mandelsmeten.
Skala 10 små äpplen. Gör så långa skal som möjligt. Skär de skalade äpplena i bitar och tryck ner i mandelsmeten. Forma rosor av äppelskalen och tryck ner i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. (jag hade den i ugnen i 1 timme och 20 minuter).
Låt kallna.
Servering:
Sikta florsocker över tårtan och servera med mjukrörd vaniljglass eller vispad grädde.


Av skalen formas vackra rosor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar