tisdag 30 juli 2013

Crunchy helggranola


Det här blogginlägget är inte skrivet av mig. Vi har H på besök och hon har tillfälligt tagit över tangenterna.  Jag hoppas och tror att det blir några fler inlägg. 

Supercrunchy granola som passar perfekt till helgfrukosten eller brunch. En något nyttigare variant av systrarna von Sydows recept (Sommar med systrarna von Sydow). Grynblandning, kärnor, frön, nötter och frukt liksom kryddning kan bytas ut efter smak. 

Det här behövs:

















8 dl grynblandning (jag använde havregryn)
2 dl vetekli
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö
2 dl quinoapuffar
2 dl grovhackade nötter (jag använde valnötter)

2 dl vatten
1 dl honung
1,5 dl fruktsocker (kan uteslutas för en lite mindre söt granola)
1 dl neutral vegetabilisk olja
1 tsk vaniljsocker
3 tsk kanel

2 dl torkad frukt (jag använde fikon)


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda gryn, vetekli, solroskärnor, linfrö, quinoapuffar och nötter i en stor bunke.

Blanda vatten, honung, fruktsocker, olja, vaniljsocker och kanel i en kastrull. Smält samman blandningen under omrörning utan att koka.

Häll blandningen över de torra ingredienserna i bunken och blanda ordentligt. 

Sprid ut på plåtar på bakplåtspapper och rosta i ugnen i ca 30-35 minuter. Rör om under tiden och håll koll så att granolan inte bränns. 

När granolan blivit gyllenbrun börjar den bli färdig. För att få den riktigt crunchy kan man stäng av ugnen och öppna luckan lite så att ångan kommer ut och låta granolan torka på eftervärmen.

Låt granolan svalna och blanda med den torkade frukten. Om man vill behålla granolan riktigt crunchy kan man istället blanda i den torkade frukten vartefter man använder den.

Servera med krämig yogurt, honung och färsk frukt.


















Jag kan intyga att granolan blev jättegod. H kallar den Crunchy helggranola. Jag äter den gärna alla dagar i veckan. /mmm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar