onsdag 10 april 2013

Kanelbullar


T ville bjuda på något till kaffet på jobbet och undrade om jag ville baka. Jag tyckte att det kunde passa bra att bjuda på svenka kanelbullar. De vetemjöl som jag brukar köpa i vanliga livsmedelsbutiken är ett "Type 45", vilket ibland känns lite för finmalet. Jag har läst någonstans att "Type 65" motsvarar vårt svenska vetemjöl och borde då passa svenska recept. Jag lyckades hitta Farine de blé Type 65 och bakade med det. Resultatet blev perfekt och alla bullar gick åt i ett nafs. 

Det här behövs till 40 bullar:
50 g jäst
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
150 g smör
1-2 tsk kardemumma
ca 850 g vetemjöl

Fyllning:
50 g smör
kanel
socker

ägg att pensla med
pärlsocker


Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm till 37°C. Lös upp jästen med lite degvätska. Häll i resten av vätskan och tillsätt socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30-40 minuter.
Värm ugnen till 225°C.
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda degen smidig. Dela den i fyra delar. Kavla ut degen till en fyrkant, ca 1/2 cm tjock. Bred smör på ena halvan och strö över kanel och socker. Vik degen dubbel och skär i remsor. Snurra remsorna till fina bullar. Alt. rulla degen till en rulle och skär i bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller flagad mandel. Grädda i mitten av ugnen i ca 5-10 minuter (beroende på hur stora bullarna är). Låt kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar